Geplaatst door: Review Pilot

Hoe krijg je meer en betere Reviews met Review marketing?

Meer dan 90 % van consumenten laten zich beïnvloeden door het lezen van reviews. Deze zorgen dan weer voor een stijging in conversie tussen de  20-40%.  Toch kom je nog veel bedrijven tegen die niet werken met Review Marketing.   Een gemiste kans en hierdoor veel gemiste omzet. Review Marketing is de online vervangen voor ´mond op mond´ reclame. Alom bekend als de beste reclame die er bestaat. Het is tevens één van de meest gemakkelijk marketing tools om in te zetten.

Reviews hebben een positieve invloed op conversie. (circa 20-40% hoger)  Met een 10 tal reviews geeft dit al resultaat. Verzamel je meer dan 50 reviews dan heeft dit een nog beter effect.  Aantallen zeggen overigens niet alles. Het is belangrijk om de review ´vers´ te houden en dus met regelmaat nieuwe review te ontvangen. Immers de laatste reviews worden het meest gelezen door consumenten.

Hoe beweeg je een consument tot het schrijven van een review?

Veel ondernemers zijn afwachtend en kijken of een consument zelf het initiatief neemt tot het schrijven van een review.  Dit zijn consument die of zeer ontevreden zijn of juist heel erg tevreden. De uitersten komen vanzelf.  De consumenten die  ´normaal  tevreden ´ zijn  wil je uiteraard ook laten schrijven. Hoe je dat doet?  Vraag het.

Maar hoe vraag je nu om het delen van een review?

Als eerste is het goed om aan te geven hoe belangrijk het voor jouw is dat de klant een review schrijft. Geef aan dat ze andere consumenten ook helpen bij het maken van een keuze op basis van reviews.  Consument moeten beslissen over producten en of diensten. Ervaringen van andere consumenten zijn hier dan ook erg belangrijk. Vraag nooit om een positieve review, maar blijft altijd neutraal. Als jouw bedrijf zorgt voor een goede ervaring zullen het overgrote deel van de review positief zijn. 

Verlaag negatieve reviews door de opstelling bij het uitnodigen.

Bij het uitnodigen tot een schrijven van een review is het altijd goed om te beginnen met de vraag of het product of dienst die geleverd is, naar wenst is. Geef ook aan dat als er nog vragen zijn, of een ontevredenheid, dat je dit dan graag in contact komt.  Je kunt een ´probleem´ dan nog verhelpen. Als een probleem dan verholpen is zal een consument doorgaans extra positief schrijven in de review. Ga maar bij jezelf na. Een bestelling gaat niet helemaal zoals je verwachte. Hierover heb je contact met het betreffende bedrijf. Als je keurig geholpen wordt en er een oplossing (en soms ook een excuus) wordt geboden, dan kun je achteraf nog prima tevreden zijn.

Wanneer vraag je om een review?

Het versturen van een verzoek tot het schrijven van een review doe je op het juiste moment. Wanneer is dit?  Wacht met het versturen tot de klant voldoende tijd heeft gehad om het product te gebruiken, of gebruik te hebben gemaakt van jouw dienst. Niet te kort naar levering maar ook zeker niet te lang.  Het hangt uiteraard ook van het product of dienst af.  Een kledingstuk kan vrij kort na ontvangst, terwijl een bij een  stuk gereedschap, de uitnodiging later kan. Indien de mogelijkheid zich voordoet, kun je ook direct om een review plaatsen. Bijv. bij het afleveren of afhalen van een product door de klant. Als je persoonlijk om een review vraagt zal de conversie ook veel hoger zijn. Laat dan live een review plaatsen en wellicht ook direct ondersteund met een foto.

Wat wil je graag terug zien in een review?

In jouw uitnodiging kun je aansturen op onderwerpen die je graag terugziet in een review. Denk hierbij aan de volgende punten.

è Is het ontvangen product naar wens en voldoet deze aan de verwachting?

è Waardoor heb je voor dit product (of dienst) gekozen?

è Zou je weer bij ons bedrijf bestellen?

è Is je bestelling tijdig ontvangen?

è Hoe ben je door ons personeel geholpen – of werkte de webwinkel prettig?

Dergelijk punten kun je in een uitnodiging vermelden om zo de consument op weg te helpen bij het  schrijven van een review.

Klantloyaliteit

Logischerwijs ben je als ondernemer veelal bezig om je bedrijf te laten groeien.  Het in de markt zetten van een merk, product of dienst is niet eenvoudig. Het vinden van nieuwe klanten is dan ook tijdrovend en een dure aangelegenheid.  Heb je eenmaal een nieuwe klant dan is het zaak om deze te behouden. Dit is veel goedkoper dan telkens nieuwe klanten te moeten binden aan jouw bedrijf.

Klantloyaliteit is dan ook erg belangrijk. Door een goed service door jouw bedrijf , bereikbaarheid, goede kwaliteit producten of dienst zal zorgen voor loyaliteit bij de klant. Zelfs als een product of dienst elders iets goedkoper is, moet de klant nog voor jouw bedrijf blijven kiezen. Laat deze loyale consument dit delen via review zodat ook andere potentiele klanten lezen waarom jouw bedrijf de juiste is.

Deel op :