Geplaatst door: Review Pilot
Een goede review schrijven doe je zo!
Als consument wil je graag een beoordeling schrijven over een aankoop van een product of levering van een dienst. Als schrijver van een beoordeling wil je dit oprecht doen. Hierbij is het dan ook goed om je te houden aan een aantal punten zodat je een waardevolle beoordeling schrijft. Je wilt natuurlijk objectief zijn en jouw beoordeling goed kunnen onderbouwen. Dit om een betrouwbaar en waardevolle bijdrage te kunnen leveren. Hieronder leggen we uit hoe je een goede bedrijfsreview kunt schrijven. Een goede review schrijven doe je zo!
Houd rekening met de inhoud
Vaak wordt een review uit emotie geschreven. Een hele goede of juist een slechte klantenservice kan aanleiding zijn voor het schrijven van een review. Ook persoonlijke vermelden van een medewerker licht gevoelsmatig voor de hand. Het is echter belangrijk dat privacy regels rondom het schrijven van een review worden nageleefd en gerespecteerd. Houd een beoordeling dus algemeen. Bij een klacht of een compliment op persoonlijk niveau is het aan te reden dit rechtstreeks naar het bedrijf te sturen. Schrijf dus algemeen over jouw ervaring met een bedrijf, dienst of product.
Richt je review ook puur en alleen naar het bedrijf. Ga geen links plaatsen naar andere websites om welke reden dan ook. Beperk je tot wat tekst en uitleg. Vermijd ook het plaatsen van persoonlijke informatie.
Blijf vriendelijk in jouw schrijfstijl
Een review die je schrijft wordt openbaar en dus publiekelijk toegankelijk voor andere consumenten. Daarom gelden er ook regels bij het schijven van een review. Scheldwoorden, racistische uitlatingen, verwensingen en persoonlijke gegevens zijn dan ook niet toegestaan in een review. Wettelijk is het zelfs bepaald dat lasterlijke uitspraken verboden zijn. Je kunt en mag best kritisch zijn naar een bedrijf als dat nodig is, maar houdt het altijd beschaaft en feitelijk. Geef indien mogelijk nette opbouwende kritiek.
Als je een minder prettige ervaring hebt gehad met een bedrijf kun je dit uiteraard delen. Doe dit echter op een neutrale manier zodat ook andere consumenten dit tot zich kunnen nemen. Andere consumenten zullen dit dan lezen en een eigen mening kunnen vormen. Een negatieve review zal bij Reviewpilot altijd eerst in quarantaine gaan alvorens deze geplaats wordt. De ondernemer kan dan contact met je opnemen om de ontevredenheid of eventuele klacht nog op te lossen. Je hebt dan de mogelijkheid om de review indien wenselijk nog aan te passen. Indien jouw ervaring hierna nog steeds niet positief is zal de review gewoon geplaatst worden. Deze functie is niet bij alle andere review platforms beschikbaar, daar worden negatieve reviews direct geplaatst en is die ook direct te lezen door anderen.
Controleer je review
Controleer altijd jouw review voor het versturen. Klopt alles wat je schrijft? Staan er geen onjuistheden in en is de review eerlijk en oprecht? Het is mogelijk dat je sommige dingen nog net iets anders wilt verwoorden of kom je nog een lelijke typefout tegen die je nog snel kan corrigeren. Is jouw Review nu helemaal Ready to Go? Plaats dan gerust jouw review en help daarmee zowel het bedrijf alsmede andere consumenten.