Geplaatst door: Review Pilot
Hoe betrouwbaar zijn Reviews?
Hoe betrouwbaar zijn Reviews!
Veel bekende en minder bekende bedrijven maken gebruik van reviews. Immers dit heeft een positieve invloed op conversie, maar ook zaken als SEO, extra ’s bij Google (gele sterren) zijn punten die als belangrijk worden ervaren door ondernemers.
Een consument maakt graag gebruik van reviews. Deze dienen dan uiteraard onafhankelijk te zijn en van ander consumenten afkomstig. De consument kan dan zelf inschatten of de review te gebruiken is in een beslissingsproces bij aankoop van een product of dienst.
Consumenten lezen graag de ‘onafhankelijke’ meningen van andere consumenten. En ze vinden dat ze zelf goed kunnen inschatten of een review te gebruiken is bij hun aankoopbeslissing. Waar letten consumenten op om de betrouwbaarheid van een review te bepalen?
Een aantal factoren worden door de consument als belangrijk geacht bij het gebruiken van reviews in haar beslissingsproces.
De volgende punten zijn hierbij van belang;
1.Recente reviews
Een review verliest waarden naar mate deze ouder wordt. Het is voor een ondernemers dan ook belangrijk om met regelmaat nieuwe reviews te verzamelen. Indien bijv. de laatst geschreven review van een aantal maanden geleden dateert, zal de consument zich afvragen wat er in de tussentijdse periode gebeurt is.
2. Aantal reviews
Minder belangrijk dan de ‘versheid’ van de laatste review, zijn de aantallen. Een bedrijf dat al enige tijd reviews verzameld en daarmee al de nodige aantallen aan reviews heeft , zal bij de consument toch meer indruk achterlaten.
3. Content die relevant is
De inhoud van de review is belangrijk voor de lezers van de reviews. Hierop heb je als ondernemer niet direct invloed op, docht zullen de meeste schrijvers ook inhoudelijk hun bevindingen weergeven. Ook kan een ondernemer zijn/haar bedrijf verbeteren door goed te lezen. Punten ter verbetering van je bedrijf zijn prima te ontdekken in ontvangen reviews. Reageer ook als ondernemer op Reviews. Bij een negatieve review kun je bijv. laten zien hoe je een klacht bijv. hebt opgelost. Zo maak je van een negatieve review toch een positief punt.
4. Echtheid (authenticiteit)
Reviews hebben alleen waarde als ze van echte consumenten zijn. Daarmee is het belangrijk dat alleen van echte klanten een review wordt ontvangen. Een bezoeker van een site kan een bedrijf niet goed beoordelen. Alleen een echte klant dient dan ook een review te kunnen schrijven. Bij een open platform kan een concurrent een negatieve review plaatsen. Ook via Social- media en het eenvoudig om negatief over een concurrent te schrijven. Groot bijkomend probleem voor bedrijven is dat deze reviews niet te verwijderen zijn.
5. De onafhankelijkheid van het reviewplatform
Het platform waar review worden verzameld dient onafhankelijke te zijn. Natuurlijk sluit een bedrijf zich aan bij een platform, echter dient controle en beheer onafhankelijke te zijn. Zo kan een bedrijf zelf geen reviews verwijderen. Het beheer van de reviews kan bij een onafhankelijk platform niet beheerd worden door de ondernemer.
Zowel review schrijver (Consument) als de ontvangen (Ondernemer) moeten bij een onafhankelijk platform zich aan voorwaarden houden. Dit om de review waarde te geven en de consument een correct beeld bij de betreffende onderneming.
Bij reviewpilot .nl gaan negatieve reviews eerst twee weken en quarantaine. Hierbij heeft een ondernemer de tijd (wordt hierover geïnformeerd) om een ontevredenheid van een klant op te lossen. Dit lukt vaak na contact waarbij een negatieve review kan worden aangepast door de schrijven. Dit is uiteraard nooit verplicht. Een ondernemer kan zelf een reactie geven bij een review. Een verhaal behoefd dus niet eenzijdig te zijn.
Ondernemers die reviews willen verzamelen op een open en transparante manier, nodigen wij graag uit.