Geplaatst door: Review Pilot

Tips bij het omgaan met Negatieve Reviews.



Bij ieder bedrijf loopt wel eens iets verkeerd. Hierdoor kan het voorkomen dat je een negatieve beoordeling ontvangt. Schrik niet, dit is niet erg.  Als je als bedrijf een normale bedrijfsvoering hanteert  zal een zeer hoog percentage van klanten tevreden zijn,  en dus ook positief schrijven. Heb je toch regelmatig een negatieve beoordeling? Doe hier dan wat mee.

Hier volgen een aantal tips voor negatieve reviews.     

  1. Een negatieve review gaat bij Review Pilot altijd twee weken in Quarantaine.  Dit geeft jou de mogelijkheid om een ontevredenheid nog op te lossen. Je krijgt automatisch bericht over een onvoldoende. Je kunt direct in contact treden met de schrijver. Deze heeft dan de mogelijkheid om de review nog aan te passen.
  2. Denk zakelijk. Een review is niet persoonlijk, maar een ervaring over jouw bedrijf, dienst of product.  Blijf bij het behandelen van een negatief bericht dan ook zakelijk en beleefd.
  3. Bevat een review persoonsgegevens of uitingen die onder laster vallen? Neem contact met ons op voor verwijdering  of aanpassingen van de beoordeling. Er zijn duidelijke regels over wat wel en niet mag bij het schrijven van een beoordeling.
  4. Durf een probleem te erkennen. Geeft toe dat er iets verkeerd is gegaan. Ga dit niet verbloemen met een excuus, maar geeft toe. Hiermee haal je de eerste boosheid bij consumenten weg. Bied een excuus aan en werk aan een oplossing.
  5. Zorg voor een oplossing. Het beste vinden wij om persoonlijk contact op te nemen. Een oplossing komst het beste tot stand bij telefonisch contact of een persoonlijk gesprek. Nodig een klant uit om tot een oplossing te komen, en werkt dan ook oplossingsgericht.
  6. Bespreek reviews met collega’s of personeelsleden. Door te delen krijgen medewerkers inzicht in wat er goed of met name wat er verkeerd gaat.  Pak de negatieve punten op en zorg dat deze in de toekomst als positief worden ervaren.
  7. Blijf beleefd. Zorg dat je altijd beleefd blijft. Ook al is de consument dit niet. Sta hier boven. Je kunt het niet veroorloven om hier in mee te gaan.
  8. Zorg voor veel positieve reviews. Dit klinkt te eenvoudig, maar toch werkt het. Bij meer positieve reviews zal een enkel negatief bericht in de schaduw komen te staan.
  9. Deel oplossingen. Heb je een situatie opgelost? Dan kan de schrijver van een negatieve review, deze aanpassen naar een positieve review (Review Pilot platform). Het kan zijn dat ondanks een geboden oplossing de schrijver dit niet doet. Je kunt zelf dan een publieke reactie plaatsen, waarbij je de geboden oplossing weergeeft. Dit lezen consumenten uiteraard ook en maakt van een negatieve situatie een positieve situatie. Immers je laat zien niet weg te lopen bij een ontevredenheid. Je lost het op.
Deel op :